Opis forum
Administrator
Umieszczamy notatki z wykładów i ćwiczeń !
Offline
Administrator
12.10.2008
Literatura:
- W. Taterkiewicz : Historia filozofii
- O. Höffe : Mała historia filozofii
1. Wstęp do filozofii:
φιλέω phileo - kochać,
σοφία sophia - mądrość
Filozofia - określenie to pochodzi od Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Filozofia to najbardziej podstawowe pytania i problemu, a także całkowite zerwanie z rzeczywistością. Przedmiotem badań filozofii jest byt w ogóle. Siła rozsądku jest słabością filozofii.
Prawda – nie możemy przedstawić niesprzecznego kontr-modelu. Prawda nie istnieje. Zdania nigdy nie są prawdziwe. Prawdopodobieństwo to nie to samo co prawda.
2. Działy filozofii:
1) ONTOLOGIA (Teoria bytu) – odpowiada na pytania dotyczące struktury rzeczywistości oraz problemów dotyczących bytu.
Byt to odpowiednik rzeczywistością
BYT = to, co jest
to, co – istota, skład
jest – byt
Można rozważać skład danego przedmiotu/ danej istoty, jednak nie świadczy to o bycie danego przedmiotu/ danej istoty.
Istnienie nie jest cechą rzeczy, a istnieje tylko to co materialne (monizm)
Ontologizm dualistyczny – istnieją dwie materie – ciało i duch.
2) EPISTEMOLOGIA (Teoria poznania) – rozważa naturę takich pojęć jak prawda, przekonanie, spostrzeganie, wiedza.
Zagadnienia źródeł poznania (skąd człowiek czerpie swoją wiedzę o rzeczywistości?)
- empiryzm, umysł jako tabula rasa - "niezapisana tablica". Źródłem ludzkiego poznania są wyłącznie, lub przede wszystkim bodźce zmysłowe. Przedstawiciel empirystów – John Locke. „Nie ma niczego w umyśle, czego najpierw nie było w zmyśle”.
- racjonalizm, nie wszelka wiedza pochodzi z doświadczenia. Możliwość poznania prawdy za pomocą rozumu.
- emotywizm, to poznanie za pomocą uczuć, przy emocjonalnym zaangażowaniu.
Offline
Administrator
DODATKOWY MATERIAŁ !
Psychologia
Literatura
1. G. Mietzel - „Wprowadzenie do psychologii”
2. J. Kozielski – „Psychologiczne koncepcje człowieka”
DZIAŁY PSYCHOLOGII
- P. UCZENIA SIĘ (pamięć) - bodziec →receptor → wynik.
- P. EMOCJI I MOTYWACJI - przedmiot jest również podmiotem badania.
- P. OSOBOWOŚCI - próba wyjaśnienia zachowania człowieka na podstawie struktur osobowości i jak osobowość wpływa na zachowanie człowieka.
- P. SPOŁECZNA - relacje międzyludzkie na podstawie psychologicznym.
- P. KLINICZNA - zajmuje się zaburzeniami psychicznymi, np. psychopatia, socjopatia, schizofrenia.
PSYCHOLOGIA – prawa statystyczne obowiązujące i niejednoznaczne określenie zachowań człowieka, nauka o zachowaniu człowieka badanie przez przejawy, człowiek badania samego siebie.
+ ojs = PSYCHOLOGIA
psyche + logos = nauka o duszy
dusza + nauka
MELANCHTON – XVI w; użył po raz pierwszy termin „psychologia” – na podstawie „tedogia”
PNEUMA – koncepcja np. u stoików oznaczała ogólna zasadę życia i czynnik, dzięki któremu osobnik zaliczany jest do osób żywych; aktywność; przejaw aktywności życiowej.
Pneumą nie byli obdarzeni tylko ludzie.
Materia nieożywiona nie posiada pneumy.
SOKRATES & PLATON
Europejska koncepcja duszy. Trójpodział duszy (PSYCHE)
Siedlisko aktywności intelektualnej, umysłowej. - racjonalna - rozum
Podstawową aktywnością duszy jest myślenie. - irracjonalna - popędowość, porządanie
Tylko istota myśląca jest obdarzona duszą - porządanie
i wolnością.
1* WOŹNICA - wola
Sokrates rozumiał wolność jako B. KOŃ - rozum
ENKRATEJĘ (grec. Panowanie nad sobą) BZ. KOŃ - popęd
Wolność - „od” - negatywne uwolnienie się od Rozum - podstawa
Obciążeń, zobowiązań,
-„do” pozytywna – możliwość realizacji innych 2* WOŹNICA - rozum
działań, bezpośrednio związana z wiedzą B. KOŃ - popęd
(intelektem Sokrates) CZ. KOŃ - pożądanie
CZŁOWIEK → psyche + pneuma Pojęcie harmonii – równowaga rozumu,
Mądrość popędowości i pożądania.
i wolność
Myślenie rozwija się w czasie,
a nie w przestrzeni.
SOMA – ciało, materia.
Platon chciał stworzyć idealne państwo UTOPIA SPOŁECZNA:
Rolnicy - odżywianie
Wojownicy - bezpieczeństwo
Filozofowie – rozumność ← analogie struktur społecznych a
analogia struktury duchowej do idealnego państwa
KLASYFIKACJA OSOBOWOSCI W STAROŻYTNOŚCI
Podział za względu na motywacje:
ZYSK – rolnicy, kupcy
WŁADZA - politycy
„ludzie kochający mądrość” - wartość sama w sobie
ARYSTOTELES - filozof , uczeń Platona dzieło „O duszy...” (Peri psyches...)
+ powtarza trójpodział duszy (zmiana nazw):
wegetatywna
zmysłowa / emocjonalna
racjonalna / rozumna – zdolność poznawania
HYLEMORFIZM – (hyle – materia; morfe- forma) – dusza istnieje tylko w połączeniu z ciałem.
Podział na formę i materię
dusza ciało
psyche soma
św. Tomasz - część rozumna duszy jest nieśmiertelna
średniowiecze
TEOFRAZ „Charaktery” – uważał że ludzie różnią się charakterami, które kształtuje środowisko
Społeczne, jego czynniki.
HIPOKRATEZ – koncepcja temperamentów (4 typy psychiczne, 4 soki organiczne)
Flegma – flegmatyk
Krew – holeryk
Żółć – zrównoważony
Ciemna żółć – melancholik
FILOZOFIA ŚREDNIOWIECZA przedstawiciel św. Augustyn (IV rne)
KONFESJONES (wyznania) – koncepcje duszy; Zakreśla obszar zainteresowania
do Boga i do duszy.
KONCEPCJA CZŁOWIEKA – „imago dei” (obraz Boga)
↓
Podobieństwo człowieka do Boga polega na tym, że został obdarzony ROZUMEM I WOLNA WOLĄ.
Atrybutem Boga jest: ROZUMNOŚĆ i WOLNOŚĆ
WOLUNTARYZM św. Augustyn
- postawienie na WOLNOŚĆ jako podstawową cechę człowieka
- tylko człowiek posiada wolna wolę
- ZŁO – koncepcja wg św. Augustyna:
TEODYCEA – usprawiedliwienie Boga (za zła istniejącego w świecie);
- dobro jest dobrem kiedy czyni się go z własnej nieprzymuszonej woli
- zło to brak bytu; zło nie istnieje;
- piekło – nieobecność J. Chrystusa zbawczej mocy
św. Tomasz – XIII wne:
- człowiek złożony jest z substancji duchowej i cielesnej
- dusza ludzka jest aktem ciała i obdarzona jest darem nieśmiertelności.
- wola chce tego co poznaje rozum
- wola podporządkowana jest rozumowi.
-
FILOZOFIA NOWOŻYTNA – KARTEZJUSZ XVII W – tworzy zręby współczesnej psychologii;
DUALIZM KARTEZJAŃSKI – człowiek składa się z dwóch niezależnych elementów / substancji:
- SUBSTANCJA DUCHOWA – „RES cogitans” (rzecz myśląca)
atrybutem: myślenie
- SUBSTANCJA CIELESNA – „RES extensa”
Atrybutem: rozciągłość
PROBLEM „MOSTU” PSYCHO - FIZYCZNEGO – „szyszynka – połączenie”
psyche i soma
DUALIZM PSYCHO – FIZYCZNY powoduje DUALIZM METODOGICZNY
- Metodologia nauk ścisłych (Res extensa) i nauk humanistycznych (res cogitans)
-nie da się zmierzyć duszy, dusza jest niewymierna.
Zwalczanie dualizmu: teza jedności soma i psyche
Prawo asocjacji (skojarzeń)
W. James - Strumień świadomości czyli prawa asocjacji.
M. Prust – Koncepcja umysłu jako strumień świadomości.
ASOCIACJA – skojarzenia
Psychika- to strumień zmieniających się wrażeń
Introspekcja Wundt (Laboratorium Wundt’a)
WUNDT – Początek psychologii naukowej
K∆I
Prawo Webera i próg różnicy bodźca dotyczy zdolności dostrzegania różnicy w natężeniu danego bodźca.
K - dla ciężaru = 2%
- dla dźwięku = 5%
- dla światła = 8%
Bihewioryzm – ucieka do introspekcji.
7.11.2007
Psychologiczne koncepcje człowieka
Behawioryzm – psychologia ma się zająć zachowaniem człowieka. Narodził się w USA
początek XX w. Zainspirowany przez Iwana Pawłowa.
Odruchy bezwarunkowe są podstawą instynktu przetrwania.
Neuropsychologia – (pionier Pawłow) – warunkowanie klasyczne – klasyczna koncepcja uczenia się.
Metoda kija i marchewki – w ludzkim przypadku to wychowanie.
Bodziec → reakcja bezwarunkowa
Bezwarunkowy
Np. żarcie dla psa → ślinienie
↕styczność czasowa
bodziec
warunkowy → reakcja bezwarunkowa
(uczenie)
(jedzenie)
B. Skinner – amerykański twórca behawioryzmu – koncepcja warunkowania (uczenia) instrumentalnego
Tzn. uczenie się na błędach. Bodziec bezwarunkowy (nagroda/kara) wystepuje po wykonaniu
określonego zadania.
↓
(szczur w labiryncie a nie pies)
3 drogi do wyjścia z labiryntu 2 szok elektryczny a 1 ser – szczur uczy się na błędach.
W ujęciu Skinnera behawioryzm powstaje jako krytyka poglądów uznających autonomię człowieka i naczelną role czynników wewnętrznych (świadomości, popędów, osobowości) w kierowaniu zachowaniem człowieka.
ZACHOWANIE CZŁOWIEKA ZALEŻY OD ŚRODOWISKA ZEWNĘTRZNEGO
ŚRODOWISKO- konfiguracja rozmaitych bodźców (warunkowych i bezwarunkowych)
B.Skinner
S→R ( S→R)
S- bodziec R - reakcja O – osobowość Szwedzki model wychowania
bezstresowego
S→O→R (poszerzona formuła) O- osobowości
W układzie S→R to środowisko jest układem aktywnym a człowiek reaktywnym. Zachowanie człowieka jest zawsze reaktywne (zachowanie jest reakcja na środowisko).
14.11.2007
Po raz pierwszy zaczęli analizować negatywne skutki karania behawioryści.
Negatywne skutki karania:
- generalizacja hamowania – karanie nie powoduje trafienia w zachowanie (złe). Chcąc wyeliminować złe zachowanie eliminujemy inne zachowania.
Np. Jaś który otrzyma 2 z zachowana może przestać być aktywny na lekcji.
- możliwość wywołania zaburzeń emocjonalnych częstą reakcją na karę jest lęk, gniew, agresja. długotrwałe karanie może spowodować zaburzenia emocjonalne (zaburzenia osobowości).
- Unikanie źródła karania
Wychowawca naraża się, że wychowanek będzie unikał go.
- dostarczenie negatywnych wzorców zachowań. Dziecko bite będzie biło - bo zostało tego nauczone.
Kara nie eliminuje zachowań a – społecznych (negatywnych) tylko je tłumi (zahamowuje na pewien okres).
Mamy tendencję do tłumaczenia zachowań kiedy każący jest przy nas (np. obiecaj mamie, że nie będziesz palił kiedy pójdziesz do szkoły – odpowiadamy, że tak).
Samokontrola (tzw. „Anioł stróż” lub sumienie)
Możemy manipulować człowiekiem tylko wtedy gdy mamy go zawsze pod kontrolą- obserwujemy go.
Musimy karać ale dawać też nagrody- wskazywanie drogi do nagrody.
Odpowiednie stosowanie kary- odpowiedni dobór kar.
Procedury stosowania kar: (wzmocnienia pozytywne)
- procedura stałych odstępów czasowych. Stałe, rutynowo stosujemy nagrodę w określonym cyklu. HABITUACJUM- przyzwyczajanie na bodziec
- procedura stałych proporcji. Nagroda następuje po wykonaniu określonego zadania.
- Proceua zmiennych odstępów czasowych- wzmocnienia (nagrody) następują nieregularnie- tzn. czas między reakcją a nagrodą zmienia się losowo.
- Procedura zmiennych proporcji. Np. gra w totolotka. Procedura wciągająca. Zależy też od osobowości.
Nagroda daje szczęście tylko wtedy kiedy nas wyróżnia
Z. Freud – PSYCHOANALIZA
Redukcjonizm, jednostronność- jednostko generalizujące na ogół.
Badania nad osobami z zaburzeniami psychicznymi
CHARKOT- francuz
W XIX w. – w szpitalach dla chorych psychicznie- bito chorych i dawano zimny prysznic- brak szacunku dla chorych .
FREUD- rozmawiał z chorymi psychicznie jako pierwszy. Były to osoby z nerwicami! Zajmował się chorymi kobietami- nowatorskie metody wywiadu- jednak zatuszowano fakt, że kobiety były zgwałcone. Ale one nie zdawały sobie z tego sprawy- wyparły ten fakt. Stworzył koncepcję nieświadomości- było to bardzo odważne posunięcie. (Był zafascynowany kulturą grecka)
Struktura osobowości wg
Z. Freud’a
Jd- ono lub to (coś nieosobowego) [później podświadomość]
Ego- czyli ja- świadomośc
Super ego- nadświadomośc
Przeszłość- pamiętana przez pryzmat „różowych okularów”; wyidealizowanie wydarzeń.
Popęd seksualny- podstawowa motywacja.
Libido- (łac. Pociąg, dążenie, pragnienie) u podstaw niemal każdego zachowania ludzkiego leży nieświadome dążenie. Świadomość jest tylko powierzchnią życia psychicznego. Pod nią funkcjonuje potężna siła nieświadoma- libido, czyli instynkt seksualny.
Lust princip- zasada przyjamności;
FREUD: każda przyjemność→ doświadczenie przyjemności→ instynkt seksualny
Kultura- kontrolowanie przyjemności;
Wszystkie popędy, przyjemności są pochodne popędu seksualnego- wg Freuda
WOLA MOCY- „ryj świni w korycie”
Kultura- narzuca pewne ograniczenia instynktowi libido, w związku z tym ma charakter represyjny; czyli: nacisk, zmuszanie (Kultura jako źródło cierpień- Freud)
Jd- różnego rodzaju instynkty o charakterze biologicznym (podstawowy to seksualny), których zaspokojenie dostarcza przyjemności, a niezaspokojenie wytwarza negatywne napięcie psychiczne (frustracja, lęk). Id nie jest akceptowany jako zasada postępowania.
Ego- regulator zachowań człowieka, działa wg zasady realizmu, a nie przyjemności. Inaczej jest to „zdrowy rozsądek, który wskazuje nam co jest realne do osiągnięcia.
Super ego- uwewnętrznienie normy i zasady postępowania społecznego środowiska, w którym człowiek żyje.
Psychiczny reprezentant wartości danego społeczeństwa inaczej „sumienie społeczne” („zwierciadło społeczne”)
Super ego rządzi się zasadą powinności.
Kara nieodpowiednie myśli i czyny – (kij i marchewka)
(poczucie wstydu, wyrzuty sumienia)
Nagroda zgodna ze społecznymi standardami myśli i czyny (zadowolenie, duma z siebie, polepszona samoocena)
Sposoby dotarcie do Id:
- marzenia senne
- czynności pomyłkowe – np. przejęzyczenia, gubienie przedmiotów których nie lubimy.
- Metody projekcyjne- „niedokończonych zadań”
„tablice Rorcscha” – test plam atramentowych.
Wstęp do psychologii
Mechanizm obronny- reakcja jaką organizm uruchamia, jako sposób radzenia sobie z frustracją (działają nieświadomie poza naszą wolą i świadomością, działają mimowolnie)
Frustracja- stan napięcia lękowego występujący jako efekt niemożności osiągnięcia zamiennego celu.
Racjonalizacja
→ słodkie cytryny
↓
kwaśne winogrona
KWASNE WINOGRONA- jest to deprecjacja (termin ekonomiczny, pozbawione wartości) celu.
SŁODKIE CYTRYNY- dowartościowanie tego czego nie możemy uniknąć a sprawia nam przykrość.
Projekcja- rzutowanie własnych stanów emocjonalnych, przekonań intelektualnych i postaw życiowych.
Przerzut własnych niedoskonałości na innych ludzi =>
Koncepcja i analiza marzeń sennych
Poznawcze koncepcje człowieka
Lata 50’te – cybernetyka
Człowiek jako układ przetwarzania informacji.
Człowiek jako komputer
TOTE – test operate test exit
↓
poznawcza aktywność
Jednostka jest samodzielnym podmiotem przyjmującym postawą badawczą wobec rzeczywistości. Zgodnie z tym procesy psychiczne i zewnętrzne zachowanie człowieka zależą od informacji i sposobu ich przetwarzania.
Jest to zatem sterowanie poznawcze, przez informacje płynące ze środowiska i te które zostały zakodowane w pamięci.
Człowiek nie jest całkowicie manipulowany informacją. Ta bowiem jest jedynie materiałem przetwarzanym w procesie myślenia, przewidywania i planowania działań.
J. Bruner- „Poza dostarczone informacje”
- myślenie algorytmiczne (odtwórcze) – myślenie komputera; przetaczanie informacji przez sztywny schemat; zdeterminowanie zachowania
- myślenie heurystyczne (twórcze) – człowiek jest w stanie z dostarczonych informacji stworzyć coś nowego, człowiek nie jest całkowicie sterowany przez informacje, nie jest zdeterminowany przez informacje.
KELLY- teoria konstruktów poznawczych
(struktury poznawcze, schematy poznawcze, konstrukty personalne)
Owe konstrukty są podstawą regulacji wewnętrznej, a zatem podstawą zachowania się człowieka.
Jest to system informacji o świecie zewnętrznym i własnej osobie a informacje te są zakodowane w pamięci człowieka i regulują jego zachowania. Organizują one doświadczenie człowieka. Konstrukty poznawcze można charakteryzować od strony formy (struktury) i treści.
Struktury poznawcze cechują się:
- abstrakcyjnością- konkretność- wymiar ogólności
- aktywność- bierność- wykorzystanie informacji
- otwartość- zamkniętość- nie podlega schematom, neutralnie odbiera informacje
- złożoność- prostota- ilość konstruktów wykorzystywanych do przetwarzania informacji.
Festinger- koncepcja dystansu poznawczego
DYSONANS- niezgodność, zgrzyt
Człowiek dąży do likwidacji dystansu, ujednolicenia przetwarzanych informacji, likwidowanie barier informacyjnych.
Offline